Kystverket er et statlig organ for kystforvaltning og samferdsel med formål om å sikre og å utvikle kystområdene i forhold til sjøfart og miljø. Etaten vokste fram etter sammenslåingen av fyr-, los- og havnevesenet i 1974.
Kystverkstemaene navigasjon, los og sjøtrafikksentraler vil få en sentral plass i et framtidig maritimt vitensenter. For å sette temaene inn i en større sammenheng vil det, som et utgangspunkt, være nødvendig å presentere Kystverkets historie og virksomhet i dag.
Vitenvågen skal vise hvordan den maritime infrastrukturen samspiller, og til sammen gir en helhetlig sjøsikkerhet. Dette blir i praksis gjort ved at alle eksperimentene tar utgangspunkt i det samme, fiktive kystlandskapet, kalt Havlandet, og viser hvordan dette sikres ved hjelp av fyr, los og trafikksentral.
Navigasjon: Nattseilasen
Det skal settes av to rom til en skjærgård-modell av Havlandet med fyr og merker. Det ene rommet viser landskapet i dagslys, mens det andre rommet er mørklagt. Publikum skal kunne gå gjennom skjærgården i dagslys og i mørket. I mørket må det brukes kart og fyrlys for å kunne komme igjennom. Opplevelsen av landskapet skal gjøres mer virkelighetsnær ved å bruke lydeffekter av sjø.
Navigasjon: Fyrlinsa
Fyrlyset både brytes og forsterkes gjennom fyrlinsa, og gir lyset både en bestemt retning og en lang rekkevidde. Vitenfabrikken har hatt et eksperiment med lysbryting i forskjellige linser. Dette kan utvides til også å vise hvordan lyset styrkes gjennom fyrlinsa. Flere alternative lyskilder skal kunne brukes i linsa: gass, olje, glødelampe og LED-lys.
Navigasjon: Jordkrumming og fyrlysets rekkevidde
På grunn av jordas krumming er rekkevidden til fyrlyset avhengig av lykildens høyde over havet. Dette kan illustreres gjennom en jordklodemodell med et justerbart fyr hvis fyrlys skal treffe et møtende skip. En høytliggende lyskilde vil treffe båter på lengre avstand.